Aktivt foredrag om at gribe hinanden i at gøre tingene rigtigt

Et aktivt foredrag fra AddFocus er en effektiv metode til at opnå en tilfreds og produktiv medarbejderstab på og dermed også en vej til positive tal på bundlinjen.

En virksomheds succes afhænger ikke udelukkende af de ansattes faglige kompetencer og markedets efterspørgsel på det solgte produkt. Den interne kommunikation er virksomhedens maskineri, som skal køre som smurt, ellers er det kort sagt spild af tid og spild af penge.  Utilfredse medarbejdere går ud over produktiviteten, og mens der kan være mange årsager til, at man som medarbejder ikke trives på sin arbejdsplads, er det ikke altid muligt for medarbejderen selv at sætte fingeren på, hvad det lige præcis er, der giver den dårlige trivsel. Det er her, et aktivt foredrag fra AddFocus, som fokuserer på arbejdsglæde og anerkendelse, kan hjælpe en virksomhed.

Hvad forstås der ved ”aktivt foredrag”?

Et foredrag fra AddFocus er mere end bare en levering af indsigt og metoder til bedre trivsel. Styrken ved foredraget er især den delte oplevelse og den aktive læring, som AddFocus’ aktive foredrag kendetegnes af. Det er vigtigt, at foredraget har efterladt et aftryk. Det skal ikke bare være en hyggelig eftermiddag, hvor hele afdelingen tvangsindlægges til at høre på højtflyvende teorier og idéer om en bedre arbejdsplads. Hvert foredrag skræddersyes til den pågældende virksomheds behov og forventninger. Budskabet bliver serveret med humor og kant og understøttes af aktive øvelser, som sikrer, at deltagerne får det nylærte helt ind under huden og ved foredragets afslutning kan implementerer de nye metoder i deres arbejdsrutiner på en konstruktiv og effektiv måde.

“Grib mig lige”
Efter foredraget vil medarbejderne dele et fælles sprog. Som eksempel vælger vi foredraget med fokus på ”at gribe hinanden i at gøre tingene rigtigt” – noget de færreste gør automatisk.

De fleste af os har en tendens til at fokusere på det negative frem for det positive. Vi holder gerne møder om problemer, men sjældent møder om de ting, vi gør rigtigt. Fokus forstørrer, og giver man derfor problemerne for meget taletid, vil de også vokse sig større end nødvendigt. Fokuserer vi i stedet på de ting, vi er gode til, så er der pludselig mulighed for at dyrke vores styrker og dermed forbedre vores evner til at lykkes og opnå succes.

Til et foredrag om at fokusere på det rigtige vil hele afdelingen eller medarbejderstaben introduceres til teknikker i at gribe hinanden i at gøre tingene rigtigt. Det vil derfor være muligt for medarbejderne i fremtiden at kunne sige til hinanden “grib mig lige”, når de har behov for fokus på deres succes’er frem for manglende evner eller nederlag. Denne form for fælles sprog er uvurderlig, da vi på den måde hurtigt og præcist kan formidle, hvad vi føler.

Hvorfor har vi brug for fælles sprog?
Det kan virke som en spøjs og måske ligefrem udannet ting at bede om andres anerkendelse. Det er ikke noget, der nødvendigvis kommer særlig let, men vi har alle behov for anerkendelse i vores arbejde. Vi arbejder bedre, når vores arbejde værdsættes, og vi kan se en mening med det hele. På arbejdspladser hvor dette ikke sker, kan resultatet i stedet blive, at den utilfredse medarbejder, hvis indsats aldrig bliver åbenlyst værdsat, i stedet finder et andet sted at arbejde eller spreder den dårlige stemning blandt andre medarbejdere ved at brokke sig i krogene.

Efter at medarbejderstaben sammen er blevet introduceret til teorien om fokussets evne til at forstørre og vigtigheden af at kunne gribe hinanden i at gøre tingene rigtigt, er det pludselig blevet legitimt at kræve den anerkendelse, som man fortjener, og som man behøver for at yde sit bedste for virksomheden.

Du kan læse mere om AddFocus ved at klikke her.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *