Her kan du læse alt om paradentose og forebyggelse af sygdommen

Sundhed er noget, vi alle bør gå ekstremt meget op i, da usunde vaner som regel bevirker en øget risiko for følgesygdomme- og tilstande, som kan forværre vores almene veltilpashed og livskvalitet. Denne artikel vil primært omhandle sygdommen paradentose, herunder fakta herom, symptomer, forebyggelse og meget mere.

Først og fremmest vil vi kort forklare, hvad paradentose egentlig er for noget.

Paradentose er en kronisk betændelsestilstand i den pågældende tand støttevæv, inklusive den knogle tandroden sidder fast i. Det et tandkødet, der rammes af betændelsen først, og det kan føles meget ubehageligt. Dog er det sjældent, at der opstår symptomer i forbindelse med sygdommen, og de kan i så fald ikke ses med det blotte øje. Det er først ved fremskreden paradentose, sygdommen for alvor kan mærkes, men det kan til gengæld også være et meget ekstremt stadie, der kan føre til tandløshed.

Paradentose er en meget ubehagelig sygdom at have, når først sygdommen træder i det fremskredne stadie, og følgevirkningerne kan som sagt være fatale. Desværre er det en sygdom, der statistisk set rammer de fleste danskere på et eller andet tidspunkt i livet, dog sjældent før 30-års alderen, og det kan derfor være en god ide at tage sine forholdsregler, hvis man gerne vil undgå paradentose.

Sådan minimerer du risikoen for at få paradentose

Det er dokumenteret, at rygning medfører en øget risiko for paradentose, så ønsker du at minimere risikoen, skal man først og fremmest undgå rygning. Er du ryger, er det en god grund til at begynde med et rygestop, da paradentose er en sygdom, man bestemt gerne vil undgå. Den er nemlig både dyr og ubehagelig.

Er du overvægtig, kan du med fordel omlægge din livsstil, så du undgår diabetes. Diabetikere har nemlig hyppigere og mere omfattende paradentose end dem, der ikke lider af diabetes.

Derudover kan det være en rigtig god ide at sørge for at have et stærkt immunforsvar, da et nedsat immunforsvar mindsker bekæmpelsen af bakterier i munden. Er du meget stresset, er det en god ide at tage den med ro, da stress kan være en udløsende faktor, som nedsætter immunforsvaret.

Mundtørhed kan faktisk også have en indflydelse på paradentose. Det giver nemlig øget risiko for huller i tænderne og dermed også udviklingen af paradentose.

Knogleskørhed og alder er også parametre, der er værd at tage højde for, men det er dog nogle faktorer, man ikke kan gøre noget ved. Lider du af knogleskørhed, eller er du kommet et godt stykke op i alderen, kan det derfor være klogt at få tjekket tænderne hos tandlægen regelmæssigt.

Sådan forebygger du paradentose

Først og fremmest kan du som sagt forebygge paradentose ved at tage nogle af de forholdsregler, der er beskrevet i ovenstående. Derudover er der nogle andre tiltag, der kan virke forebyggende:

Det er utroligt vigtigt, at man børster sine tænder grundigt hver eneste dag, både morgen og aften. Her kan man med fordel benytte sig af en elektrisk tandbørste, som i øvrigt er et glimrende hjælpemiddel for handicappede.

Selv ved hjælp af grundig tandbørstning flere gange om dagen er det ikke muligt at fjerne alle bakterier og belægninger mellem mellemrummene, og derfor skal man supplere sin tandbørstning med tandstikker eller tandtråd.

Endeligt er det vigtigt at gå til de regelmæssige tandlægebesøg. Springer man over, hvor gærdet er lavest, fordi man tror, at man kan spare nogle penge, så skal man tro om igen. Det kan nemlig hurtigt blive dyrt, hvis paradentosen ikke bliver opdaget i tide, da implantater ikke er helt billige.

Vil du vide mere om behandling af paradentose, kan du læse mere her.

    • Ditte Andersen
    • 6. september 2012

    Tak for den meget informative artikel. Mine bedsteforældre har alle paradentose, og det var derfor vigtigt for mig at vide, hvordan jeg kunne minimere risikoen for, at jeg også fik det, og det har jeg fået svar på, så mange tak.

  1. Endnu ingen trackbacks.