Hvis du ikke allerede anvender SEO, bør du starte nu

Hvis man har berørt markedsføring eller virksomhedskommunikation på bare det mindste vis, er der god chance for, at man har hørt ordet SEO. Selv hvis du aldrig nogensinde har beskæftiget dig med den slags, kan du sagtens være faldet over ordet. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. På dansk bruger vi betegnelsen søgemaskineoptimering. SEO er en disciplin inden for markedsføring, som egentlig har været til stede lige siden etableringen af søgemaskiner, men som har ændret sig meget gennem tiden – ligeledes vigtigheden af det. Søgemaskineoptimering handler i korte træk om at optimere din hjemmeside, så den vil rangere højere i søgemaskinerne. Jo flere mennesker, der bruger en søgemaskine, jo mere vigtigt bliver det at være til stede netop der. Det er nemlig en kæmpe mulighed for at lande potentielle kunder. Hvis din hjemmeside passer til deres behov – og du tilmed bliver opdaget som en af de første på grund af din høje placering i resultaterne – så er der god chance for, at du bliver valgt.

Udviklingen i SEO

Hvis vi tager udgangspunkt i Google, som er den mest anvendte og mest kendte søgemaskine, så er der sket mange ændringer over årene i forhold til SEO. Google udvikler løbende algoritmeændringer, som kan påvirke hvilke parametre, den vurderer hjemmeside ud fra. Det ændrer sig altså hele tiden, hvad der er vigtigt for en hjemmeside, hvis den skal være søgemaskineoptimeret. Derfor har SEO-firmaer over tiden også måtte skifte strategi og holder nøje ude med udviklingen. I dag indebærer trinene for et SEO-bureau mange forskellige niveauer.

I den tidlige SEO-periode gjaldt det eksempelvis om at putte søgeordet ind så mange gange som muligt, således at man kunne snyde Google til at tro, ens hjemmeside var relevant for et bestemt søgeord. Dette resulterede dog i, at en masse sider – også spamsider – uden godt indhold blev placeret højest i søgeresultatet. Dette har Google efterhånden afhjulpet med sine algoritmeændringer. I dag handler det i langt højere grad om at have rigtig godt indhold, som brugerne interagerer med. Det handler altså ikke kun om at tilfredsstille Google; det handler i måske højere grad om at tilfredsstille brugerne. For i sidste ende vil Google jo gerne have, at brugerne er tilfredse og glade, når de bruger netop deres søgemaskine. Tænk bare, hvis de begyndte at gå over til en konkurrent.

Opsummering: Hvorfor søgemaskineoptimering?

Hvis det ikke allerede er klart, så opsummerer vi lige her. SEO er essentielt, hvis du vil findes af målgruppen på de platforme, hvor de interagerer. Søgemaskiner udgør en vigtig del i hele købsprocessen, og din placering kan være afgørende for, om du bliver valgt fremfor konkurrenten. Eller omvendt. SEO er en måde, hvorpå du kan skaffe flere kunder og få højere omsætning. Hvis du skal have succes med disciplinen, kræver det dog samtidigt, at du har en rigtig god hjemmeside, som imødekommer brugerens behov.